Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen
Neem via deze link contact met ons op: https://www.nestle.nl/info
Informatie over duurzaamheid is te vinden via deze link: https://www.nestle.nl/maatschappij-en-duurzaamheid
Geen enkel bedrijf dat cacao inkoopt uit Ivoorkust, kan garanderen dat kinderarbeid binnen de keten van kleine boerderijen volledig wordt tegengaan. Bij Nestlé is dit niet anders, maar we zijn wel vastbesloten om dit probleem aan te pakken. Het gebruik van kinderarbeid is onacceptabel en gaat in tegen alles waar we voor staan. We hebben onszelf als doel gesteld om dit volledig uit onze cacaoketen te verbannen en hebben daar een toegewijd actieplan (pdf) voor opgesteld. We hebben belangrijke stappen gezet met dit plan, maar we erkennen dat zolang er kinderen op cacaoboerderijen werken, er altijd meer te doen is.
Nestlé maakt geen reclame voor haar (chocolade)producten gericht op kinderen onder de 13 jaar.
Als grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld zien we het als onze verantwoordelijkheid om een gebalanceerd eetpatroon te bevorderen. Zeker bij kinderen. Voor onze chocoladeproducten maken we daarom geen reclame voor kinderen. Dit is in lijn met ons beleid om onze producten op een verantwoorde manier onder de aandacht brengen. Alle reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 7 jaar is daarom niet toegestaan.
Verantwoord genieten
Een gebalanceerd eetpatroon betekent allereerst dat je energie-inname (het aantal calorieën dat je binnenkrijgt) en je energieverbruik (verbranding van calorieën door onder andere beweging) in evenwicht zijn.
Een gevarieerd eetpatroon wordt sterk aanbevolen. Alleen dan krijg je voldoende voedingsstoffen binnen, zodat je lichaam optimaal functioneert. Denk hierbij aan voedingsstoffen zoals koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen.
Chocolade is een heerlijk tussendoortje. We weten hoe moeilijk het kan zijn je niet te laten verleiden te veel van deze zoet lekkernij te nemen. Daarom geven je graag richtlijnen met betrekking tot de hoeveelheid. De juiste portiegrootte is belangrijk voor een gebalanceerd eetpatroon. Maar wat is de juiste portiegrootte?
Iedereen is uiteraard vrij om te bepalen hoeveel hij of zij van chocolade eet. Maar helaas zien wij vaak dat men niet goed weet wat een “normale” hoeveelheid is. Is dat 1 stukje chocolade of neem je er 3? En hoe verschilt dit per chocoladeproduct?
Wij geven informatie over de aanbevolen portiegrootte op de verpakkingen. Zo willen we je precies vertellen wat de juiste hoeveelheid is zodat het past in een verantwoord voedingspatroon. Maar wat is dan de juiste portie grootte en wie bepaalt dat?
De portiegroottes stellen wij vast op basis van richtlijnen van de WHO. Deze richtlijnen vind je op steeds meer van onze chocoladeverpakkingen in de vorm van het plaatje hiernaast. Dit portiegrootte-plaatje geeft jou op een simpele manier aan hoeveel calorieën één portie bevat waardoor het duidelijker en makkelijker wordt de juiste balans te vinden. Handig nietwaar?
Op onze verpakkingen geven we standaard het advies de porties aan te passen aan de leeftijd van kinderen, omdat hun energiebehoefte lager is dan volwassenen.
Wij hebben daarom ook mini’s in ons assortiment en steeds meer van onze producten hebben een hersluitbare verpakking. Zo proberen we een steentje bij te dragen aan jouw eigen keuzes in je voedingspatroon
Op de achterkant van onze verpakkingen vind je het Nestlé Nutritional Compass®. Dit kompas biedt de consument transparante voedingswaarde informatie en kan daarmee bijdragen aan een verantwoord voedingspartoon en het maken van jouw bewuste keuze.
Het kompas bestaat uit verschillende onderdelen: Een voedingswaardetabel en extra voedingsinformatie over het product.
In de voedingswaardetabel vind je de voedingswaarde per 100 gram én per portie van het product. Ook vind je er de referentie-inname. De referentie-inname is gebaseerd op een dagelijkse gemiddelde energiebehoefte van 2000 calorieën per dag. De referentie-inname op de verpakking geeft aan hoeveel procent de portie bijdraagt aan die inname. Zo zie je hoeveel je binnenkrijgt in verhouding tot wat je per dag nodig hebt of wat maximaal nog past binnen een gezond voedingspatroon.
Op elke verpakking vind je ook de ingrediënten die in het product zit. Wist je dat de ingrediënten altijd in volgorde van staan van meest naar minst gebruikt? Dit geldt voor alle ingrediënten, met uitzondering op de ingrediënten onder de 2%.
Heb je ondanks het Nutritional Compass® nog vragen over onze producten? Neem gerust contact op met onze Nestlé Consumentenservice.
Onze belofte het ‘Verbeteren van levenskwaliteit en het bijdragen aan een gezondere toekomst’ is wat wij nastreven. Daarom beoordelen we de voedingswaarde van onze producten via een methodologie die gebaseerd is op aanbevelingen van autoriteiten als de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Wij noemen dat het Nestlé Nutritional Profiling System. Wat is dit en waarom doen wij dit?
Het is een analysemethode om de voedingswaarden zoals de hoeveelheid kilocalorieën, vet, suiker en zout te beoordelen en investeren in innovatie om onze producten te verbeteren. Via dit Nestlé Nutritional Profiling System spelen we in op de nieuwste inzichten en ontwikkelingen op het gebied van voeding, gezondheid en welzijn.
Hoe we dat doen? Door onze producten kritisch te bekijken en te beoordelen in verschillende stappen (zie hieronder). Zo bekijken we waar mogelijkheden liggen om de voedingswaarden te verbeteren.
Als grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld hopen wij dat we zo veel mogelijk mensen kunnen bereiken om hen de juiste informatie te geven zodat ze bewuste keuzes kunnen maken.
Een grote rol speelt hierbij het voedingspatroon van kinderen. In de hedendaagse commerciële wereld willen we een positieve bijdrage leveren aan het helpen van ouders hun kinderen gezonder op te voeden door onze marketing op een verantwoorde manier uit te voeren. Daarom maken wij voor kinderen geen reclame van producten die ze met mate horen te consumeren (verwen-categorieën zoals chocolade).
Dit is in lijn met onze marketing-code om onze producten op een verantwoorde manier onder de aandacht te brengen. Dit betekent dat alle reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 7 jaar verboden is en dat wij met chocolade geen reclame richten op kinderen tot 13 jaar.
Zoals u wellicht al heeft vernomen is er door de oorlog in Oekraine, in heel Europa een tekort aan zonnebloemolie. Het is daarom mogelijk dat wij in een aantal van onze producten waarin zonnebloemolie is verwerkt tijdelijk andere plantaardige oliën gebruiken”, niet alle zonnebloemolie is ‘op’. Deze oliën komen in smaak en aantal calorieën zo goed mogelijk overeen met het oorspronkelijke recept. Voor vragen over het type olie in het door u aangekochte product, kunt u altijd contact opnemen met onze klantenservice.
Heb je nog vragen over onze producten? Neem gerust contact op met onze Nestlé Consumentenservice.
- over de Nestlé Strategie
- NHW
contact
Voor overige vragen of meer informatie, neem contact met ons op via de Nestlé consumentenservice